pakkeliste_slider

Børgefjell 26.-31.juli 2016

TURDAGBOK BØRGEFJELL 26.-31. juli 2016
Rute:
Storelva v/Namsvatnet – Djupvatnet – Jengelen – Lille Kjukkelvatn – Kyllingen – Orrekvatn – Tomasvatn

Dag 1 Vi hadde bestilt båtskyss over Namsvatnet til munningen av den flotte Storelva, der vi ble satt i land og startet vår vandring oppover mot Djupvatnet, hvor vi skulle ha vår føste overnatting. Etter en halvtimes gange åpnet himmelen seg og vi fikk tidenes regn- og tordenbyge over oss! Det regnet så kraftig at vi kunne se vannet stige i bekker og elver.

Heldigvis tok uværet brått en pause da vi kom fram til Djupvatnet, så vi fikk tid til å ta et bad, spise middag, sette opp teltet og fiske litt før det like brått, tok til å plaske for fullt igjen. Og da kjæresten dro opp en fin og velfortjent ørret på tredje kastet, var våte sko og surklende sokker glemt.

Dag 2 Sola kom frem da vi skulle ta fatt på veien videre. Leia gikk over et høydedrag med fantastisk utsikt utover jengelelva og Blyvatnet. Da vi kom til Jengelen tok vi en god pause og spiste kokt ørret til lunsj. Her var egentlig planen å krysse Kjukkelelva, men det var bare å glemme, for elva hadde steget langt over sine bredder. Så da måtte vi endre litt på planen og valgte å traske på sørsida av vassdraget mot Lille Kjukkelvatn. Det ble en fantastisk dag, men nå fikk vi oppleve ulempen med varme og vindstille sommerdager rett etter regnvær i fjellet. -Det ble klekket enorme svermer med mygg! Ingen av oss reagerer så veldig på stikkene, men man blir en smule amper og kortpustet etter flere timers hissig sverming mot ansiktet.

Dag 3-4 Da vi ankom Lille Kjukkelvatnet og fikk oss et bad, letta humøret i takt med en tiltagende bris som halverte myggsvermene. Vi slo oss ned på toppen av en odde der vi fant en fin leirplass for de neste dagene.

Fisken beit på alt den fikk servert, så her fikk vi oppleve Børgefjell på sitt beste, med ørret til alle måltider, i uberørt og vakker natur som endret karakter, time for time i takt med skiftende værforhold.

Vi laget en liten film fra fisket og påfølgende måltider som ble tilberedt på stormkjøkken.

Dag 5-6 Vi hadde fortsatt til gode å krysse Kjukkelelva som fortsatt var stor og stri etter alt regnet, så vi kjente litt på spenningen da vi bestemte oss for å pakke sammen og gå videre østover rundt vassdraget. Lettelsen var stor da vi fant et sted med litt roligere vannføring. Vannet nådde meg til midt på rompa så det måtte bli vading i undertøyet. På nordsiden av Lille Kjukkelvannet rastet vi og tok oss tid til litt øving med fluestanga, før turen gikk videre oppover til Kyllingen og videre gjennom skardet til Orrekvatn der vi telta den siste natta. Det ble en slitsom etappe i varmen, og etterhvert fikk vi kjenne på såre tær og tunge bein der stia på Jengelveien besto av mest jørme ned mot Orrekvatnet. Det var kaldt og fisken ville ikke bite, så det ble tidlig kveld.

På vei ned til Storelvdalen var det fin og ny sti, og vi fant litt sopp og noen multer på veien, og når vi nermet oss hytta ble vi møtt av mamma, pappa og min søster og det ble servert et deilig kjøttmåltid. Skal si det var godt med litt variasjon i kosten etter fem dager med nesten bare ørret.